Is het leven van de expat saai? (7)

Tijdens het regenseizoen zit ik toch al te vaak voor het scherm. Elke opklaring is een goede reden om op mijn Yamaha Mio 125GTX brommer langs de Mekong te tuffen. Pauzeren doe ik meestal op het platform tegenover het monument voor de Mekongslang van Wat Thai tempel. Terwijl ik mijn fles mineraalwater uit mijn schoudertas pluk, komt een vijftiger, die ik vele malen op andere terrasjes had zien dommelen, aangesloft. Ik hoef niet eens te vragen hoe het met hem gaat.

“Ja...het leven, he. Ik zat in het Britse leger en had een mooie tijd. Daarna heb ik jaren voor de Saoedi’s gewerkt. Ze huurden ex militairen om hun tanks om te bouwen. Geen alcohol, maar zeer veel geld verdiend. In de vrije tijd naar de massagesalons in Bahrein. Ik ben er verliefd geworden op een Thaise. We hebben een schitterende bungalow annex bar-restaurant gebouwd. Elke avond volle bak, weetje wel, talk of the town...iedereen met geld zat er. En er kwamen veel prachtige meiden om er een extraatje te verdienen.

Ik zat vaak mee te drinken, de Saoedische schade inhalen...je kent het wel. Op een dag kwam mijn vrouw niet thuis met haar boodschappen. Toen ik haar belde zei ze onomwonden dat ze genoeg had van dit soort leven en dat ze elders woonde met haar vriend. Ik schakelde over van het brakke Singha bier naar de weeƫ Sangsom rum. Het past beter bij mijn toestand.

Op een door de wraakzuchtige Boeddha gekozen vroege ochtend, heeft ze een bende gestuurd, die de hele benedenverdieping heeft leeggehaald, terwijl ik boven lag te stinken in mijn veel te grote bed. Vanmorgen kwam de deurwaarder langs. Hij zei dat ik moest opdonderen, want alles staat op haar naam. Ik zal op hangende pootjes terug moeten naar Engeland. Mijn Thaise vrouw en mijn Engelse familie heb ik verwaarloosd...”

Hij zat in kleermakerszit, ellebogen op de dijen, zijn hoofd gedrukt op zijn handen.
Ik zat op het houten bankje tegenover hem. Zo zachtjes als hij had zitten murmelen, zo traagzaam ging hij nu liggen. De rust van de rum.
Tijd om terug te rijden, dacht ik.

http://tGenteneerke.blogspot.com 
Nong Khai  08 07 2012